zondag
5
november

JongTalent

JongTalent

Hotel Theater Figi

16.30 - 18.00 uur

zondag
10
december

JongTalent

Jong talent naar het concertpodium

Hotel Theater Figi

16.30 - 18.00 uur

Pianistische afsluiting van JongTalent-seizoen

9 april 2017 – een fantastisch mooie lentedag, toch waren er nog heel wat mensen toegestroomd om de pianoleerlingen van de Utrechtse pianist René Maurer te beluisteren. Het waren jonge mensen van 15 tot 18 jaar die hun muzikale kwaliteiten lieten horen. En die waren niet gering!

Het was al meteen raak met Olaf Kemerink, die een prachtig 'Intermezzo' van Brahms ten gehore bracht. De opbouw van het stuk was heel verzorgd en hij liet de melodieën goed uitkomen. De lage bastonen zouden nog iets voller kunnen klinken en in het toverachtige middendeel bleven wat kansen onbenut, maar al met al was het een boeiende vertolking.

David Zekveld, die alles uit het hoofd speelde, imiteerde voortreffelijk de orgelklanken in Bachs 'Siciliano' in d mineur. Als tweede stuk speelde hij het eerste deel van Mozarts sonate KV 332, waarin hij veelbelovend begon maar gaandeweg een wat onevenwichtige indruk maakte en kansen liet liggen. Die Mozartsonates zijn ook zó moeilijk te peilen, ook doorgewinterde pianisten vermijden het meestal ze te programmeren.

Als afwisseling speelde speelde violiste Janna Maurer, vakkundig op de piano begeleid door haar vader René, een meeslepende 'Romance' van Antonin Dvorak. Zij weet aan haar instrument een mooie, volle toon te ontlokken en speelde dit lange stuk uit haar hoofd.

Merel Adolfsen verraste in een menuet van Händel met een mooie, volle pianoklank. Daarna klonk heel speels een sonate van Scarlatti en ze besloot met een stuk dat haar duidelijk goed ligt: de tweede 'Rhapsodie' van Brahms. Meteen al een overtuigende inzet en prachtige klankafwisselingen, dit was écht Brahms!

Het hoogtepunt van de middag vormde Jurn Tjoa met de eerste ballade van Chopin, uit het hoofd gespeeld. Een indrukwekkende vertolking die voortdurend de aandacht gevangen hield. De inleidende beginnoten waren meteen goed getroffen, de aandoenlijke hoofdmelodie kwam evenwichtig onder zijn vingers te voorschijn, de moeilijke passages werden met weinig uiterlijk vertoon en schijnbaar moeiteloos te voorschijn getoverd en zelfs het hondsmoeilijke slot klonk heel doorzichtig. Een grootse prestatie!

Theo Nederpelt

meer informatie

Jong Talent
Design: Pien Design | Technische realisatie: Jeroen Kenters