Een gedenkwaardig JongTalentconcert
Zondagmiddag 11 februari 2018 in het Figitheater te Zeist is een middag om niet snel te vergeten, hier was sprake van écht jong talent op reeds hoog niveau!
Begonnen werd met zes meisjes uit de zanggroep van Henny Diemer, die verbonden is aan het Utrechts Conservatorium. Het was werkelijk een lust voor het oor (en voor het oog, zulke mooie jonge vrouwen!).
Allereerst Natalia Perez, Dea Padma en Anais Besemer in het beroemde terzet uit de Elias van Mendelssohn 'Hebe deine Augen auf' (in het Engels gezongen als 'Lift Thine Eyes'), in mooie en zuivere samenzang.
Daarna de eerste verrassing: Estelle Huybers, die met haar prachtige, warme altstem een lied van Schubert vertolkte, zeer ontroerend.
Vervolgens waren de operazangeressen aan de beurt met schitterende aria's uit 'Orfeo' van componist Christoph von Gluck. Zowel Dea Padma, Deasy Hartanto, Hella Termeulen als (alweer) Estelle Huybers namen ons mee in het lief en leed van de twee hoofdpersonen uit de opera, Orpheus en Euridice.
Het onbetwiste hoogtepunt van deze middag was Natalia Perez, nu dus solo, in haar meeslepende vertolking van de aria 'Quel guardo, il cavaliere' uit de komische opera 'Don Pasquale' van Donizetti (hij schreef in totaal 80 opera's!). Natalia wist in haar vertolking alle registers van het gevoel te bespelen, ook letterlijk in gebaar en mimiek: dan weer ondeugend, dan weer dwingend, zij heeft daar een natuurlijk talent voor. En ook hier was haar stem volkomen beheerst.
Tot slot van dit zangoptreden het beroemde 'I feel pretty' uit 'West Side Story' van Leonard Bernstein, zeer innemend gebracht door Dea Padma en Deasy Hartanto.
Een woord van lof is op zijn plaats voor de voortreffelijke begeleidingen van pianiste Hilda Stolker.
Henny Diemer kan trots zijn op haar pupillen!
Als laatste trad de 17-jarige pianist Wendell Wongsodimedjo voor het voetlicht. Hij speelde een viertal composities van Chopin op letterlijk meeslepende wijze, dat wil zeggen waar het snel kon zo snel mogelijk, maar toch met een goed gevoel voor de aandoenlijke melodieënrijkdom van deze componist. Zijn pedaalgebruik is nog een punt van aandacht.
Foto's Pien van den Bosch